ویژگی های عسل پنبه که قبل از خرید باید بدانید

 

عسل پنبه یکی از خاص ترین عسل های دنیا است. این عسل طبیعی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا که سطح زیر کشت قابل توجهی از گیاه پنبه دارند، تولید و روانه بازار می شود. کشور آمریکا از مهمترین تولید کنندگان عسل پنبه در دنیا است. علاوه بر آمریکا، کشورهای زیادی در دنیا مثل ایران، اقدام به تولید عسل پنبه کرده اند. در حال حاضر خرید این نوع عسل تک گل طبیعی حتی در سایت های فروشگاهی عمومی مثل سایت آمازون، امکان پذیر است.

اگرچه اهمیت زیادی دارد که شما قبل از خرید هر نوع عسل تک گل، خواص آن را بدانید؛ اما آشنایی با ویژگی های هر عسل طبیعی نیز بسیار مهم و ضروری است. با توجه به اینکه ایران مهد عسل های تک گل دنیاست، آشنایی با خواص و ویژگی های هر کدام از انواع عسل طبیعی می تواند ضروری به نظر برسد.

قبل از خرید عسل پنبه از هر فروشگاه چه در داخل ایران و چه از فروشگاه های بین المللی، بهتر است ویژگی ها و نکاتی را در مورد این عسل طبیعی بدانید. البته قطعا داشتن اطلاعات در مورد گیاه پنبه نیز می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات دقیقی تری نسبت به عسل خریداری شده کسب کنید.

در این مطلب تنها به معرفی ویژگی های عسل پنبه خواهیم پرداخت. در مطالبی مجزا در مورد گیاه پنبه و خواص عسل پنبه صحبت شده است که می توانید به صورت دقیق تری در مورد آن ها اطلاعات کسب کنید.

تولید عسل پنبه
گیاه پنبه تنوع قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در سراسر دنیا گونه های زیادی از گیاه پنبه وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. با این حال بد نیست بدانید که اکثر عسل پنبه تولید شده در دنیا مربوط به گونه Gossypium hirsutum L است. با این حال گونه های دیگر پنبه نیز به عنوان گیاهی شهدزا برای تولید عسل طبیعی مناسب هستند.

مشخص است که وقتی صحبت از عسل پنبه می کنیم، منظور عسلی است که توسط زنبور عسل تهیه شده باشد. یعنی تولید این عسل از گیاه پنبه و توسط زنبورهای عسل است. با این حال یکی از ویژگی های جالب توجه در مورد عسل پنبه این است که این نوع عسل، ترکیبی از شهد گل و شهد گیاه است! در واقع عسل پنبه را می تواند عسلی ترکیب شده از عسل و عسلک پنبه توصیف کرد.

زنبورها هم علاقه زیادی به شهد شکوفه پنبه دارند و هم علاقه مند هستند شیره های ایجاد شده بر روی گیاه پنبه را میل کرده و به عسل تبدیل کنند. به همین علت ممکن است وقتی اقدام به خرید عسل طبیعی پنبه می کنید، با ترکیبی از عسل و عسلک مواجه شوید که کاملا طبیعی است. تعجب نکنید! تهیه عسلک تنها مختص گیاه پنبه نیست و زنبورها در بسیاری از عسل ها، علاقه زیادی به خوردن شهد گیاهی آن گیاه دارند.

بد نیست بدانید که بسیاری از پنبه کاران در سراسر دنیا علاقه مند هستند که کندوهای زنبور در مزارع پنبه برپا شود. تحقیقات نشان داده که پرسه زنی زنبورها در مراتع پنبه می تواند محصولات یک زمین را تا بیش از 50 درصد افزایش دهد. این یک بازی برد برد است؛ چراکه زنبوردار نیز از تقریبا از هر 10 هکتار زمین زیر کشت پنبه، بین 1 تا 3 تن عسل تولید می کند. البته این به شرطی است که کلنی های قوی و پرجمعیتی داشته باشد.

ویژگی های ظاهری عسل پنبه
هر عسلی ویژگی های خاص خود را دارد. با این حال نمی توانیم این ویژگی ها را مطلق بپنداریم و اگر غیر از این ویژگی ها بود، منشاء گیاهی آن را رد کنیم. البته آنالیز حسی یا آنالیز طعم و بو عسل در سراسر دنیا وجود دارد؛ اما ممکن است افرادی که با انواع عسل طبیعی سر و کار ندارند، امکان تمایز دقیق آن را نداشته باشند.

رنگ عسل پنبه
رنگ عسل پنبه کهربایی روشن است. در واقع عسل پنبه را می توانیم از عسل های روشن بدانیم؛ اما رنگ آن به هیچ وجه سفید نیست. برخی به اشتباه فکر می کنند عسل پنبه باید در لیست عسل های سفید قرار گیرد؛ اما اینطور نیست. چراکه شهد گل پنبه سفید نیست که بخواهد عسل آن نیز سفید شود.

سرعت شکرک زدن
یکی از ویژگی های مهم عسل پنبه که باعث شده مصرف کنندگان خاص خود را داشته باشد، سرعت بسیار بالای شکرک زدن آن است. به صورت میانگین، عسل پنبه در طول مدت 1 ماه پس از برداشت شروع به تبلور کرده و خیلی سریع به بلورهای ریز تبدیل می شود. اگرچه در بسیاری از کشورهای دنیا همین موضوع باعث فروش بیشتر این نوع عسل طبیعی شده است؛ اما در ایران هنوز به دلیل تفکرات اشتباه در مورد شکرک زدن عسل، عده ای تمایل به مصرف چنین عسل هایی ندارند. بد نیست قبل از خرید عسل پنبه، نگاهی به اطلاعات علمی در مورد شکرک زدن عسل بیاندازید

توجه داشته باشید که عسل های زود رس عموما شاخص گلیسمی بالایی دارند و در نتیجه برای بیماران دیابتی توصیه نمی شوند. هرچند برای اطمینان بیشتر بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. با این حال مبتلایان به دیابت بهتر است از عسل های دیر رس استفاده کنند.

عطر و طعم
ویژگی مهم عسل پنبه که باید مورد توجه قرار گیرد، عطر و طعم این نوع عسل تک گل است. بو و عطر عسل پنبه خاص و البته مطبوع است. با این حال بوی تند آن کاملا واضح است. این تندی را در طعم آن نیز می توان حس کرد. اگرچه این طعم و بو کاملا وابسته به نوع گیاه پنبه، منطقه کشت و... خواهد بود؛ اما به طور کلی عسل پنبه از عسل های نسبتاً شیرین محسوب می شود که مصرف به تنهایی آن ممکن است کمی گلویتان را بزند.

*  در سایت آمازون در این باره نوشته است: «بعد از خوردن این عسل به صورت تنها و بدون مخلوط کردن با آب، در ته گلویتان احساس خارش یا سوزش می کنید. درست شبیه به زمانی که یک فلفل نه چندان تند را میل کرده اید».

خواص عسل پنبه
عسل پنبه خواص بی نظیری را به خود اختصاص داده است. از این عسل در دنیا به عنوان یک عسل درمانی یاد می شود. هرچند که عسل پنبه حکم یک عسل مناسب برای پخت و پز را نیز دارد.

خواص ضد باکتریایی عسل پنبه از دیرباز مورد توجه بوده است. همچنین این عسل را به عنوان یک عسل تک گل مناسب برای رفع ضعف در قوای جنسی می شناسند. علاوه بر این خاصیت این عسل برای برخی مشکلات زنانه و همچنین برطرف کردن مشکلات دستگاه تنفسی باعث شده تا بسیار مورد توجه قرار گیرد.

در مطلبی مجزا به مرور مهمترین خواص عسل پنبه پرداخته ایم. اگر قصد خرید عسل پنبه را دارید، علاوه بر اطلاعاتی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، بد نیست اطلاعات خود را در مورد خواص عسل پنبه نیز افزایش دهید.

سخن آخر

عسل پنبه یکی از عسل های خاص تک گل است که خوشبختانه در ایران نیز تولید می شود. به دلیل مراتع بزرگ پنبه در نقاط مختلف ایران، تولید این عسل توانسته نیاز کشور را تا حدی رفع کرده و ما از واردات عسل پنبه بی نیاز کند؛ هرچند که واردات عسل طبیعی به ایران غیرقانونی است.
به دلیل خاص بودن عسل پنبه، بهتر است برای خرید این نوع عسل طبیعی اطلاعات دقیقی در مورد ان داشته باشید. آشنایی با ویژگی های این نوع عسل کمک می کند تا با دید بازتری نسبت به خرید این نوع عسل تک گل اقدام کنید. در این مطلب به برخی از مهمترین ویژگی های عسل کتون اشاره کردیم. اگر شما هم اطلاعات بیشتری در مورد این نوع عسل طبیعی دارید، از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.